Asistent pedagoga versus školní asistent v MŠ

V mateřské škole se můžeme setkat s asistentem pedagoga, ale také se školním asistentem. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Asistent pedagoga

Asistent pedagoga je pedagogický pracovník.

Pracovní dobu má rozdělenou na přímou a tzv. nepřímou pedagogickou činnost, má 40 dnů dovolené a hovoříme o něm jako o pedagogovi.

Požadavky na vzdělání formuluje zákon o pedagogických pracovnících. 

V běžných MŠ pracuje díky integraci dítěte (dětí) se speciálními vzdělávacími potřebami jako personální podpora. Asistenta pedagoga doporučuje školské poradenské zařízení (pedagogicko psychologická poradna nebo speciálně pedagogické centrum).

Ve třídě MŠ speciální pracuje asistent pedagoga vždy.

Plat asistenta pedagoga je určen platovou třídou, do které je zařazen a platovým stupněm. Je uvedený v platové tabulce, která je přílohou č. 4 Nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě.

Podrobně o platech pedagogických pracovníků píšu v eBooku Průvodce legislativou pro pedagogy MŠ.

Školní asistent

Školní asistent není pedagogický pracovník, nemá pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou pedagogickou činnost a také nemá 40 dnů dovolené.

Požadavky na vzdělání neformuluje zákon o pedagogických pracovnících. O školním asistentovi se nezmiňuje ani školský zákon.

MŠ si může o školního asistenta požádat a získat na něj peníze díky tzv. Šablonám. Projektové výzvy definují i vzdělání školního asistenta, které je (dle aktuální výzvy) stejné jako u asistenta pedagoga.

(I přesto, že asistent pedagoga a školní asistent mají stejné vzdělání, jejich pracovní podmínky jsou zcela odlišné.)

Školní asistent provádí mj. přímou nepedagogickou podporu dětí v MŠ, ovšem vždy za přítomnosti pedagogického pracovníka (nácvik jednoduchých činností, pomoci při oblékání, podporuje děti při manipulaci s pomůckami, při podpoře soběstačnosti atd.). Poskytuje podporu pedagogovi při administrativní a organizační činnosti.

Plat je v kompetenci ředitele MŠ.

(Nejen) asistenti najdou inspiraci v FB skupince Předškolní poradna pro pedagogy.

Článek sepsán dne 29.6.2020

Marcela Zajícová
Jmenuji se Marcela Zajícová a jsem předškolní pedagog. Srozumitelnou formou dávám rodičům a pedagogům odpovědi na otázky “co, kdy, kde a jak” při výchově a vzdělávání předškolních dětí. Více informací o mně se můžete dočíst zde. Zdarma si můžete stáhnout můj e-book Jak vyřídit odklad či předčasné zaškolení. O tom, co váš předškolák (ne)musí umět, než nastoupí do 1. třídy píšu v e-booku Z předškoláka školákem v pohodě a s úsměvem. Předškolní pedagogové ocení e-book Průvodce legislativou pro pedagogy MŠ. Kontaktovat mě můžete na e-mailu info@predskolniporadna.cz. Zůstaňme v kontaktu - nechte se polapit do sítí Předškolní poradny.
Komentáře
  1. Anna Krajíčková napsal:

    Vážená paní Zajícová,
    velice oceňuji Vaši práci a zájem pomáhat v této oblasti. Je to od Vás geniální, ale určitě také velice náročné. Patří Vám obrovský obdiv a poděkování. Přeji Vám hodně úspěchů a síly do další záslužné práce, která bude ku prospěchu mnoha pedagogům i rodičům.
    Jen mám ještě dotaz, pohybujete se i v oblasti pracovně právních vztahů?
    Děkuji za odpověď, přáním hezkého dne,
    Krajíčková Anna.

    • Marcela Zajícová napsal:

      Paní Krajíčková,
      mockrát Vám děkuji za milý komentář. Úplně mě z něj mrazí 🙂 Jsem ráda, že jsou informace ku prospěchu.

      Co se týče pracovně právních vztahů – jsem pedagog, „základní“ informace znám a o některých píšu i v eBooku Průvodce legislativou pro pedagogy MŠ. Pokud by se jednalo o nějaké záludnosti, přenechala bych to raději povolanějším. Pokud se chcete zeptat na něco konkrétního, klidně můžete a uvidím, jestli Vám budu umět poradit (pokud nechcete takhle veřejně, můžete na info@predskolniporadna.cz).

      Ještě jednou moc děkuji za Váš komentář, opravdu mě moc potěšil.
      Marcela Zajícová

  2. Eva napsal:

    Nám bylo řečeno, že od roku 2020 nemůže AP vykonávat člověk jen s výučním listem a kurzem. Minimum je SŠ+kurz, pokud SŠ není pedag. zaměření…

    • Marcela Zajícová napsal:

      Dobrý večer,
      vzdělání asistentů uvedené na obrázku vychází ze zákona o pedagogických pracovnících. Rozlišujeme dva druhy asistentů – tzv. vyšší a nižší úrovně. Asistenti vyšší úrovně, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost s dětmi musí mít min. maturitu. Asistenti „nižší“ úrovně, kteří provádí „pouze“ pomocné výchovné práce, můžou mít pouze základní vzdělání. Pravdou je, že většina asistentů je vyšší úrovně.

  3. Eva napsal:

    No takový mají pokyn školy z nadřízených orgánů. Pokud chtěla AP zůstat, musí od září nastoupit na dokon. maturity. Taky jsme to pak našli na jednom webu pod MŠMT, jen už nevím který…platí to od ledna 2020…

  4. Radka R napsal:

    Dobrý den,

    prosím o radu. Chtěla bych pracovast jako obecný asistent pedagoga v MŠ na hlavní pracovní poměr a plný úvazek. Mám středoškolské vzdělání a kurz asistenta pedagoga.
    Bohužel, mi bylo vysvětleno, že obsazení této pozice v MŠ, je velmi španě finančně ohodnoceno, neví jak tuto pozici dát na plný úvazek a být zaměstnancem školky. Paní ředitelka mi vysvětlila že výši úvazku určí doporučení z PPP nebo SPC.

    Děkuji za odpověď.

    Radka

    • Marcela Zajícová napsal:

      Dobrý den,
      peníze na asistenta pedagoga MŠ získá díky dítěti, které se v MŠ vzdělává a je mu poskytnuto podpůrné opatření „asistent pedagoga“. Školské poradenské zařízení (PPP nebo SPC) určí výši úvazku podle potřeb konkrétního dítěte. Finanční ohodnocení asistentů pedagoga je opravdu chabé. Řídí se dle platových tabulek pro pedagogy. Výši platu ovlivňuje náplň práce a délka praxe.

  5. Míla napsal:

    Dobrý den paní Zajícová,
    před pěti lety jsem dokončila kurz pro asistenty pedagoga za 8000kč s tím ,že tuto práci mohu vykonávat bez maturity (mám výuční list), nyní pracuji čtvrtým rokem v Mš ,a práci s dětmi mám velmi ráda ,vzhledem k tomu ,že mi je přes 50 let, opravdu není už v mých silách dodělávat si maturitu, chtěla jsem se Vás jen zeptat, jestli je nějaká možnost třeba i z kompetence ředitele školky přihlédnout aspoň na délku mé praxe ve školství, abych mohla nadále tuto práci vykonávat ,když nemám maturitu.
    Mnohokrát Vám děkuji za odpověď.

  6. Renata napsal:

    Dobrý den, potřebuji poradit. Dělám v MŠ školního asistenta a musím psát výkazy pracovní činnosti. Což je dost těžké, protože ve školce dělám vlastně všechno, jde hlavně o pomáhání dětem v každé sféře ( činnosti ).
    Jde o to jak zformulovat mojí činnost, marně na internetu hledám popis práce školního asistenta, abych měla nějakou předlohu a vše bylo zformulované odborně.
    děkuji za radu a hezký den 🙂

Napsat komentář: Marcela Zajícová Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.