Pracovní doba pedagogických pracovníků

Pracovní doba pedagogických pracovníků (učitelů, asistentů pedagoga atp.) je rozdělena na tzv. přímou a “nepřímou” pedagogickou činnost.

„Nepřímou“ pedagogickou činnost správně nazýváme jako práci související s přímou pedagogickou činností.

Během přímé pedagogické činnosti pedagog přímo pracuje s dětmi (i v případě, že všechny usnou).

Během nepřímé pedagogické činnosti se pedagog připravuje na přímou práci, zapisuje do třídnice, provádí evaluaci, chodí na porady, komunikuje s rodiči atd.

Rozsah přímé a nepřímé pedagogické činnosti

Pedagogové veřejných MŠ

Pedagogové MŠ zřízených MŠMT, krajem nebo obcí mají při plném úvazku pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou následovně (uvedeno v hodinách týdně):

Při zkráceném úvazku se krátí jak přímá, tak nepřímá pedagogická činnost.

Učitelka MŠ s polovičním úvazkem má 15,5 hodin přímé a 4,5 hodin nepřímé pedagogické činnosti.

Pedagogové neveřejných MŠ

Pedagogický pracovník pracující v MŠ, která je zapsána v školském rejstříku, ale NENÍ zřízena MŠMT, krajem nebo obcí má také pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou. Rozsah přímé a nepřímé pedagogické činnosti stanovuje ředitel.

Nepedagogičtí pracovníci MŠ

Školní asistent (případně chůva) NENÍ pedagogický pracovník. Nemá pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou.

Dohled nad dětmi v MŠ

Podle Metodiky MŠMT je veškerá práce učitelů mateřských škol s dětmi (včetně dohledu nad dětmi) přímou pedagogickou činností.

Více o přímé a nepřímé pedagogické činnosti se dočtete v Průvodci legislativou pro pedagogy MŠ.

Zdroje – legislativa: 

  • Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
  • Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce,
  • Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálněpedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků,
  • Vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí
  • Metodika ke stanovení přímé vyučovací, přímé výchovné a přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků

Datum zveřejnění článku: 17. září 2021

Marcela Zajícová
Jmenuji se Marcela Zajícová a jsem předškolní pedagog. Srozumitelnou formou dávám rodičům a pedagogům odpovědi na otázky “co, kdy, kde a jak” při výchově a vzdělávání předškolních dětí. Zdarma si můžete stáhnout můj e-book Jak vyřídit odklad či předčasné zaškolení. O tom, co váš předškolák (ne)musí umět, než nastoupí do 1. třídy píšu v e-booku Z předškoláka školákem v pohodě a s úsměvem. Předškolní pedagogové ocení e-book Průvodce legislativou pro pedagogy MŠ. Zajímá-li vás téma školní zralosti, mám pro vás webinář a kurz o školní zralosti. Kontaktovat mě můžete na e-mailu info@predskolniporadna.cz. Zůstaňme v kontaktu - nechte se polapit do sítí Předškolní poradny.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.