Pracovní doba pedagogických pracovníků (učitelů, asistentů pedagoga atp.) je rozdělena na tzv. přímou a “nepřímou” pedagogickou činnost.
„Nepřímou“ pedagogickou činnost správně nazýváme jako práci související s přímou pedagogickou činností.
Během přímé pedagogické činnosti pedagog přímo pracuje s dětmi (i v případě, že všechny usnou).
Během nepřímé pedagogické činnosti se pedagog připravuje na přímou práci, zapisuje do třídnice, provádí evaluaci, chodí na porady, komunikuje s rodiči atd.
Pedagogové MŠ zřízených MŠMT, krajem nebo obcí mají při plném úvazku pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou následovně (uvedeno v hodinách týdně):
Při zkráceném úvazku se krátí jak přímá, tak nepřímá pedagogická činnost.
Učitelka MŠ s polovičním úvazkem má 15,5 hodin přímé a 4,5 hodin nepřímé pedagogické činnosti.
Pedagogický pracovník pracující v MŠ, která je zapsána v školském rejstříku, ale NENÍ zřízena MŠMT, krajem nebo obcí má také pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou. Rozsah přímé a nepřímé pedagogické činnosti stanovuje ředitel.
Školní asistent (případně chůva) NENÍ pedagogický pracovník. Nemá pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou.
Podle Metodiky MŠMT je veškerá práce učitelů mateřských škol s dětmi (včetně dohledu nad dětmi) přímou pedagogickou činností.
Více o přímé a nepřímé pedagogické činnosti se dočtete v Průvodci legislativou pro pedagogy MŠ.
Datum zveřejnění článku: 17. září 2021
Dobrý večer, chtěla jsem se vás zeptat….
Jsem učitelka ve státní mš a chtěla jsem se zeptat, zda nám může ředitelka nařídit, abychom nepřímou ped. činnost vykonávali na pracovišti? Dnes jsme měli poradu, pouze jsme paní ředitelce řekli, že se nám něco nelíbí a ona nám okamžitě začala vyhrožovat, že budeme 8 hodin na pracovišti. Děkuji za odpověď
dobrý den, také bych ráda věděla, zda může zaměstnavatel nařídit vykonávání nepřímé činnosti na pracovišti. A pokud ne, zda může požadovat rozpis jejího výkonu, aby měl přehled…? Moc děkuji.