fbpx

Pracovní doba pedagogických pracovníků

Článek pro pedagogy

Pracovní doba pedagogických pracovníků (učitelů, asistentů pedagoga atp.) je rozdělena na tzv. přímou a “nepřímou” pedagogickou činnost.

„Nepřímou“ pedagogickou činnost správně nazýváme jako práci související s přímou pedagogickou činností.

Během přímé pedagogické činnosti pedagog přímo pracuje s dětmi (i v případě, že všechny usnou).

Během nepřímé pedagogické činnosti se pedagog připravuje na přímou práci, zapisuje do třídnice, provádí evaluaci, chodí na porady, komunikuje s rodiči atd.

Rozsah přímé a nepřímé pedagogické činnosti

Pedagogové veřejných MŠ

Pedagogové MŠ zřízených MŠMT, krajem nebo obcí mají při plném úvazku pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou následovně (uvedeno v hodinách týdně):

Při zkráceném úvazku se krátí jak přímá, tak nepřímá pedagogická činnost.

Učitelka MŠ s polovičním úvazkem má 15,5 hodin přímé a 4,5 hodin nepřímé pedagogické činnosti.

Pedagogové neveřejných MŠ

Pedagogický pracovník pracující v MŠ, která je zapsána v školském rejstříku, ale NENÍ zřízena MŠMT, krajem nebo obcí má také pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou. Rozsah přímé a nepřímé pedagogické činnosti stanovuje ředitel.

Nepedagogičtí pracovníci MŠ

Školní asistent (případně chůva) NENÍ pedagogický pracovník. Nemá pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou.

Dohled nad dětmi v MŠ

Podle Metodiky MŠMT je veškerá práce učitelů mateřských škol s dětmi (včetně dohledu nad dětmi) přímou pedagogickou činností.

Více o přímé a nepřímé pedagogické činnosti se dočtete v Průvodci legislativou pro pedagogy MŠ.

Zdroje – legislativa: 

  • Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
  • Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce,
  • Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálněpedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků,
  • Vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí
  • Metodika ke stanovení přímé vyučovací, přímé výchovné a přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků

Vzdělávací pětiminutovka

Téma si můžete poslechnout také ve vzdělávací pětiminutovce.

Marcela Zajícová

Jmenuji se Marcela Zajícová a jsem předškolní pedagog, lektorka a autorka Předškolní poradny. Vzdělávám předškolní pedagogy a pomáhám jim zvýšit profesní sebejistotu.

Mými kurzy a webináři prošly už tisíce spokojených předškolních pedagogů. Ráda budu oporou i vám. Přihlaste se k odběru novinek zdarma, aby vám nic neuniklo. 

Komentáře
  1. Jana napsal:

    Dobrý večer, chtěla jsem se vás zeptat….
    Jsem učitelka ve státní mš a chtěla jsem se zeptat, zda nám může ředitelka nařídit, abychom nepřímou ped. činnost vykonávali na pracovišti? Dnes jsme měli poradu, pouze jsme paní ředitelce řekli, že se nám něco nelíbí a ona nám okamžitě začala vyhrožovat, že budeme 8 hodin na pracovišti. Děkuji za odpověď

  2. Michaela Janů napsal:

    dobrý den, také bych ráda věděla, zda může zaměstnavatel nařídit vykonávání nepřímé činnosti na pracovišti. A pokud ne, zda může požadovat rozpis jejího výkonu, aby měl přehled…? Moc děkuji.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů