Revidovaný Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) přináší zásadní změny do mateřských škol. Co přesně se mění? Jak změny zavést do běžné praxe? A kde vůbec začít? Pokud vám hlavou víří podobné otázky, nejste v tom sami.
Možná vám nově používané pojmy jako vzdělávací strategie, gramotnosti nebo pedagogické portfolio připadají složité a nesrozumitelné. Ale nebojte se! V Předškolní poradně vám ukážeme, co opravdu znamenají a jak je snadno začlenit do praxe.
Stáhnout si můžete:
🔹 Od školního roku 2025/2026 mohou MŠ dobrovolně začít pracovat podle nového RVP PV.
🔹 Od školního roku 2026/2027 bude nový RVP PV závazný pro všechny MŠ.
⏳ Čas na přípravu tedy máme, ale není na co čekat! Podívejme se na 5 důležitých změn, které nás čekají.
📌 Pedagogické diagnostikování není testování dětí!
💡 Učitelky v MŠ přirozeně sledují pokroky dětí a na základě toho plánují další vzdělávací nabídku.
🗂️ Diagnostické portfolio, které nově budeme v MŠ používat, není složka plná obrázků a pracovních listů, ale cenný nástroj, který pomáhá pochopit individuální rozvoj dítěte a plánovat jeho další vzdělávání.
Mimo hlavní cíl předškolního vzdělávání nový RVP PV formuluje cíle:
S pojmem očekávané výsledky učení se v RVP PV setkáváme nově. Nahradil stávající pojem očekávané výstupy.
📖 Čtenářská a matematická gramotnost v MŠ? ANO, ale jinak, než si možná myslíte! Rozvíjení gramotností nemá nic společného s drilem a škodlivým předbíháním vývoje. Gramotnosti v předškolním věku vycházejí z přirozených činností jako prohlížení knih, modelování, konstruování, které navazují na běžné situace a zájmy dětí. Čtenářská a matematická gramotnost se přirozeně prolíná s rozvojem kompetencí.
RVP napříč stupni vzdělávání nově pracují s 8 klíčovými kompetencemi.
Rozvoj klíčových kompetencí není tolik o tématech, která s dětmi realizujeme, ale důležité jsou postupy a strategie, které v MŠ používáme a odpovídající podmínky, které v MŠ nastavíme. Čímž se dostáváme k novému pojmu – vzdělávací strategie.
Důležité není jen „co děti znají“, ale hlavně „jak se učí“!
Místo metod a forem práce nyní hovoříme o vzdělávacích strategiích. Nový RVP PV říká, že zařazování skupinové formy vzdělávání založené na kooperativním učení představuje důležitou vzdělávací strategii předškolního vzdělávání, ale definuje také další vzdělávací strategie:
🔹 Situační učení – každodenní situace jako příležitost k učení.
🔹 Prožitkové učení – děti se učí skrze vlastní zkušenost.
🔹 Sociální učení – děti se učí skrze vztahy a interakce.
Učitelé v MŠ nejsou jen „předavatelé znalostí“, ale průvodci dětí na jejich vzdělávací cestě.
📢 MŠ a ZŠ se propojují více než kdy dřív! Koncepce přechodu dětí z MŠ do ZŠ klade větší důraz na spolupráci učitelů jednotlivých stupňů vzdělávání. Navíc RVP PV jednoznačně vymezuje, že učitelé ZŠ mají v prvních ročnících využívat podobné vzdělávací strategie jako MŠ. Neznamená to tedy, že učitelé v MŠ mají v posledním ročníku volit obdobné vzdělávací strategie jako na škole základní.
V Klubu Předškolní poradny probíhá podpora při zavádění změn do praxe. Přidejte se zde.