S blížící se platností nového RVP PV přichází do předškolního vzdělávání zcela nový pojem: vzdělávací strategie. S tímto termínem jsme se v kurikulárních dokumentech doposud nesetkávali.
Nejde však o terminologické nahrazení dřívějších „metod a forem práce“ novým označením. Vzdělávací strategie představují zásadní změnu v přemýšlení o tom, jakým způsobem děti v mateřské škole rozvíjíme.
Pro mnohé učitele to bude znamenat změnu nejen v plánování a samotné realizaci činností, ale také ve vnímání vlastní role, kdy učitel není vnímán jako předavatel vědomostí, ale průvodce dětí ve vzdělávání.
Vzdělávací strategie zahrnují celé spektrum promyšlených postupů, které volíme vědomě, abychom podpořili skutečné učení dítěte. Nejde nám primárně o to, co děti znají, ale jakým způsobem se k poznání dostávají. Zda pasivně přijímají informace, nebo zda se učí skrze vlastní aktivitu, hru a prožitek.
Třída si povídá o lidském těle. Místo toho, aby učitelka dětem vyjmenovala části těla a ukazovala je na plakátu, připraví stanoviště, kde děti „operují“ plyšáky, staví kostru z tyčinek a modelují vnitřní orgány z plastelíny. Společně také hledají tlukot srdce stetoskopem nebo měří, jak se mění dech po skákání. Učitelka neřídí každou činnost, ale pozoruje, ptá se a podporuje dětskou zvídavost. Děti si informace osvojují samy, aktivně, skrze vlastní prožitek.
Učitel v MŠ připravuje pestrou a promyšlenou vzdělávací nabídku – vzdělávací činnosti plánuje, připravuje a také (částečně) řídí. Vedle těchto připravených činností má v MŠ své nezastupitelné místo spontánní učení.
Nový RVP PV výslovně říká, že spontánní učení je nejvýznamnějším způsobem učení. Probíhá zj. v rámci hry, kterou se dítě zabývá na základě svého zájmu. Hra je pro dítě základním způsobem poznávání světa. A pokud dítě nemá prostor si hrát, nemá prostor se rozvíjet.
Spontánní činnosti a hra jsou významnou součástí denního programu. Hra není „volno“ pro učitelku, ale příležitostí pro pozorování dětí, tzn. pro pedagogické diagnostikování.
RVP PV jasně uvádí, že hra, spontánní a nepřímo řízené činnosti převažují nad činnostmi řízenými.
V Klubu najdete miniwebinář věnovaný právě vzdělávacím strategiím, který srozumitelně vysvětluje, co se mění. Navíc nás čeká série čtyř praktických webinářů s Mgr. Ondřejem Koželuhem, zaměřená na prožitkové, kooperativní, situační a sociální učení.
Účastníci webinářů se nejen teoreticky seznámí s jednotlivými způsoby učení, ale hlavně zjistí, jak je aplikovat při plánování a realizaci činností v běžném provozu MŠ.
Mgr. Ondřej Koželuh – pedagog a autor publikací jako Učitelem ve školce nebo Kooperativní činnosti v předškolním vzdělávání. Má zkušenosti z praxe MŠ i výuky budoucích učitelů.
Chcete podporu nejen při zavádění nových nových RVP PV do praxe?
Přidejte se do Klubu Předškolní poradny a mějte jistotu, že nové požadavky RVP PV zvládnete přenést do každodenní praxe.
Získáte přístup ke všem webinářům, videokurzům a průběžné odborné podpoře, která vám pomůže přenést nový RVP PV do reálného provozu MŠ – srozumitelně, krok za krokem a prakticky.