fbpx

Vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ

Článek pro pedagogy

V mateřských školách přibývá dětí, pro které čeština není mateřským jazykem. Tato situace přináší nové výzvy i otázky, jak nastavit vzdělávání tak, aby bylo v souladu s legislativou a současně funkční v každodenní praxi.

Tento článek vám pomůže zorientovat se v tom:

  • kdo je považován za dítě s OMJ,
  • kdy a jak má MŠ povinnost poskytovat jazykovou přípravu,

  • kdy nastavit podpůrná opatření.

Kdo jsou děti s odlišným mateřským jazykem?

Rozdíl mezi dítětem cizincem a dítětem s odlišným mateřským jazykem (dále OMJ):
Dítě s OMJ –  pojem, který legislativa nepoužívá, ale běžně se používá v literatuře. Jednoduše řečeno jde o dítě, které doma, ve svém volném čase, nehovoří češtinou. I dítě s českým občanstvím může být dítě s OMJ. 
Dítě cizinec = dítě, které má jiné občanství než české. Dítě cizinec však zároveň nemusí být dítětem s OMJ, může češtinu ovládat stejně jako dítě s českým občanstvím. 

Skupiny pro jazykovou přípravu cizinců

Mateřská škola je povinna zřídit skupinu pro jazykovou přípravu cizinců v případě, že má 4 a více dětí – cizinců, pro které je předškolní vzdělávání povinnéPozor, vyhláška hovoří pouze o dětech – cizincích, pro které je předškolní vzdělávání povinné. Nikoli o všech dětech s OMJ nebo o dětech cizincích, pro které není předškolní vzdělávání povinné.
Cílem skupin je zajistit plynulý přechod dětí – cizinců do základního vzdělávání.
Ve skupině je maximálně 8 dětí – cizinců, pro které je předškolní vzdělávání povinné.  
Pokud však ředitel MŠ posoudí, že i pro jiné dítě by bylo zařazení do skupiny vhodné, může tak učinit (i nad maximální počet 8 dětí), ale nesmí to být na újmu kvality jazykové přípravy.
Pro děti je vzdělávání ve skupinách bezplatné. Mateřské škole bude navýšeno PHmax. (Jedna skupina pro jazykovou přípravu = navýšení PHmax o 1 hodinu.) Neznamená to, že vzdělávání v rámci skupiny pro jazykovou přípravu musí trvat hodinu v kuse. Naopak se doporučuje, aby tato hodina byla rozdělena do více bloků v průběhu týdne

Kurikulum češtiny jako druhého jazyka

Podpůrným metodickým materiálem při vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka je Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání. Určuje úroveň toho, co by dítě mělo zvládnout před vstupem do ZŠ, aby mu stačila podpora učitele v rámci běžné třídy.

Poskytování podpůrných opatření

Skupiny pro jazykovou přípravu NENAHRAZUJÍ poskytování podpůrných opatřeních.

Jednoduše řečeno účelem skupin pro jazykovou přípravu je zlepšit znalost českého jazyka. Účelem skupin není kompenzovat obtíže, které jsou důsledkem zdravotního stavu, kulturního prostřední nebo jiných životních podmínek dítěte.  Toto je naopak účelem podpůrných opatření.

Podpůrná opatření jsou poskytována všem dětem, které to “potřebují”.  (Skupiny pro jazykovou přípravu jsou pouze pro děti – cizince v povinném předškolním vzdělávání.)

Dítěti – cizinci mohou být poskytovány podpůrná opatření a zároveň jazyková příprava ve skupinách pro jazykovou přípravu cizinců

Klub Předškolní poradny

Hledáte další informace, praktické příklady a podporu k tématu dětí s OMJ?

Vstupte do Klubu předškolní poradny – místa, kde najdete odpovědi na své otázky. Podrobně se zde věnujeme nejen vzdělávání dětí s OMJ, ale i tématům podpůrných opatření, inkluze, legislativy a praxe v mateřských školách.

Komentáře
  1. Musilová napsal:

    Dobrý den,jak nejlépe napsat do ŠVP ohledně dětí cizinců.Děkuji

  2. Martina Pyrochtová napsal:

    dobrý den,
    existuje prosím nějaký „poměr“ Děti OMJ a CJ na třídu MŠ?
    Je možné se řídit podobným pravidlem, jakoby děti měly PO 2-3? (budu brát, že mi víc jak 5 dětí nerozumí a nekomunikuje)
    Dekuji za odpověď

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *