fbpx

Webinář zdarma: Spolupráce s rodiči před nástupem dětí do MŠ – přihlaste se teď.

Pracovní doba pedagogických pracovníků

Článek pro pedagogy

Pracovní doba pedagogických pracovníků (učitelů, asistentů pedagoga atp.) je rozdělena na tzv. přímou a “nepřímou” pedagogickou činnost.

„Nepřímou“ pedagogickou činnost správně nazýváme jako práci související s přímou pedagogickou činností.

Během přímé pedagogické činnosti pedagog přímo pracuje s dětmi (i v případě, že všechny usnou).

Během nepřímé pedagogické činnosti se pedagog připravuje na přímou práci, zapisuje do třídnice, provádí evaluaci, chodí na porady, komunikuje s rodiči atd.

Rozsah přímé a nepřímé pedagogické činnosti

Pedagogové veřejných MŠ

Pedagogové MŠ zřízených MŠMT, krajem nebo obcí mají při plném úvazku pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou následovně (uvedeno v hodinách týdně):

Při zkráceném úvazku se krátí jak přímá, tak nepřímá pedagogická činnost.

Učitelka MŠ s polovičním úvazkem má 15,5 hodin přímé a 4,5 hodin nepřímé pedagogické činnosti.

Pedagogové neveřejných MŠ

Pedagogický pracovník pracující v MŠ, která je zapsána v školském rejstříku, ale NENÍ zřízena MŠMT, krajem nebo obcí má také pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou. Rozsah přímé a nepřímé pedagogické činnosti stanovuje ředitel.

Nepedagogičtí pracovníci MŠ

Školní asistent (případně chůva) NENÍ pedagogický pracovník. Nemá pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou.

Dohled nad dětmi v MŠ

Podle Metodiky MŠMT je veškerá práce učitelů mateřských škol s dětmi (včetně dohledu nad dětmi) přímou pedagogickou činností.

Více o přímé a nepřímé pedagogické činnosti se dočtete v Průvodci legislativou pro pedagogy MŠ.

Zdroje – legislativa: 

  • Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
  • Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce,
  • Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálněpedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků,
  • Vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí
  • Metodika ke stanovení přímé vyučovací, přímé výchovné a přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků

Vzdělávací pětiminutovka

Téma si můžete poslechnout také ve vzdělávací pětiminutovce.

Komentáře
  1. Jana napsal:

    Dobrý večer, chtěla jsem se vás zeptat….
    Jsem učitelka ve státní mš a chtěla jsem se zeptat, zda nám může ředitelka nařídit, abychom nepřímou ped. činnost vykonávali na pracovišti? Dnes jsme měli poradu, pouze jsme paní ředitelce řekli, že se nám něco nelíbí a ona nám okamžitě začala vyhrožovat, že budeme 8 hodin na pracovišti. Děkuji za odpověď

  2. Michaela Janů napsal:

    dobrý den, také bych ráda věděla, zda může zaměstnavatel nařídit vykonávání nepřímé činnosti na pracovišti. A pokud ne, zda může požadovat rozpis jejího výkonu, aby měl přehled…? Moc děkuji.

  3. Šárka Ježková napsal:

    Dobrý den, moc bych prodila o radu, v MŠ pracuji jako učitelka na plný úvazek a zároveň si dálkově dodělávám pedagogické vzdělání s maturitou. Do školy jezdím 1x týdně – jeden týden ráno příjdu na 06:30 – odjíždím 10:30 (4 hodiny odpacované) – chybí mi 2 hodiny. Další týden přicházím na 07:15 a odjíždím v 10:15 (odpracované 3 hodiny) – chybí mi 3 hodiny. Takto se to střídá. Na dobu, kdy odjíždím si beru dovolenou. Myslela jsem, že 1 dovolenkový den má 8 hodin , ale byla jsem vyvedena z omylu, prý jen 6 hodiny. Prosím Vás, je toto správně? příjde mi to nelogické, proti selskému rozumu. V předchozích pracech (nepedagogických) jsem vždy čerpala 1 den dovolené 8 hodin…takto mi mizí dovolená rychleji poradila byste, prosím? Moc děkuji Šárka Ježková

  4. Natálie napsal:

    Dobrý den,
    jaký je rozdíl v ohodnocení mezi přímou a nepřímou pedagogickou činností?
    MŠ po nás požaduje, abychom si v přímé pedagogické činnosti zapsali nepřímou ( klidně i jen 15 minut), pokud všechny děti odejdou již například 15 minut před zavírací dobou MŠ. Děkuji.

  5. Darina Tarantovaá napsal:

    Dobrý den, budu přecházet z asistenta pedagoga na pozici chůvy v téže MŠ. Jaký pracovní rozsah hodin je určený pro chůvu? A zda peníze do MŠ k platu chůvy budou přicházet v balíčku po zapsání reportu jako u AP na dítě?

  6. Veronika napsal:

    Krásný dobrý den. Nastoupila jsem do MŠ,jako asistentka pedagoga, kde je chlapec se 4. stupněm podpůrného opatření, ve čtvrtek mu bude 7. let, navštěvoval vloni jinou MŠ. Od začátku školního roku jsem nepřetržitě s chlapcem, bohužel není vůbec standartní,nikde vyšetření nevydržel, chlapec má v papírech sice ADHD a neumí mluvit, nemohu soudit, ale myslím si, že má retardaci. Neumí základní hygienické návyky, v kolektivu nevydrží,bije a škrtí děti. Paní učitelky s ním nepracují a hodili vše na mě, dokonce mi nařizují, když mám nepřímou práci ho hlídat, jenže to není jen na dítě koukat ,ale pořád musím být ve střehu, co udělá , koho zbije apd..V nepřímé práci si vědu deník asistenta a připravují se na následující den, ale tohle kolegyně smetou ze stolu, že mám ho hlídat, že oni to dělat nebudou. Mají na to vůbec právo? Vím,že dohled nad dětmi je nepřímá práce,ale s tímto dítětem je to velmi vyčerpávající a jsem na pokraji svých sil. Jen dodávám,že sním nepřetržitě trávím 7:12 minut své pracovní přímé práce. Předem Vám děkuji za odpověď

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *