Pracovní doba pedagogických pracovníků (učitelů, asistentů pedagoga atp.) je rozdělena na tzv. přímou a “nepřímou” pedagogickou činnost.
„Nepřímou“ pedagogickou činnost správně nazýváme jako práci související s přímou pedagogickou činností.
Během přímé pedagogické činnosti pedagog přímo pracuje s dětmi (i v případě, že všechny usnou).
Během nepřímé pedagogické činnosti se pedagog připravuje na přímou práci, zapisuje do třídnice, provádí evaluaci, chodí na porady, komunikuje s rodiči atd.
Pedagogové MŠ zřízených MŠMT, krajem nebo obcí mají při plném úvazku pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou následovně (uvedeno v hodinách týdně):
Při zkráceném úvazku se krátí jak přímá, tak nepřímá pedagogická činnost.
Učitelka MŠ s polovičním úvazkem má 15,5 hodin přímé a 4,5 hodin nepřímé pedagogické činnosti.
Pedagogický pracovník pracující v MŠ, která je zapsána v školském rejstříku, ale NENÍ zřízena MŠMT, krajem nebo obcí má také pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou. Rozsah přímé a nepřímé pedagogické činnosti stanovuje ředitel.
Školní asistent (případně chůva) NENÍ pedagogický pracovník. Nemá pracovní dobu rozdělenou na přímou a nepřímou.
Podle Metodiky MŠMT je veškerá práce učitelů mateřských škol s dětmi (včetně dohledu nad dětmi) přímou pedagogickou činností.
Více o přímé a nepřímé pedagogické činnosti se dočtete v Průvodci legislativou pro pedagogy MŠ.
Téma si můžete poslechnout také ve vzdělávací pětiminutovce.
Dobrý večer, chtěla jsem se vás zeptat….
Jsem učitelka ve státní mš a chtěla jsem se zeptat, zda nám může ředitelka nařídit, abychom nepřímou ped. činnost vykonávali na pracovišti? Dnes jsme měli poradu, pouze jsme paní ředitelce řekli, že se nám něco nelíbí a ona nám okamžitě začala vyhrožovat, že budeme 8 hodin na pracovišti. Děkuji za odpověď
dobrý den, také bych ráda věděla, zda může zaměstnavatel nařídit vykonávání nepřímé činnosti na pracovišti. A pokud ne, zda může požadovat rozpis jejího výkonu, aby měl přehled…? Moc děkuji.
Dobrý den, moc bych prodila o radu, v MŠ pracuji jako učitelka na plný úvazek a zároveň si dálkově dodělávám pedagogické vzdělání s maturitou. Do školy jezdím 1x týdně – jeden týden ráno příjdu na 06:30 – odjíždím 10:30 (4 hodiny odpacované) – chybí mi 2 hodiny. Další týden přicházím na 07:15 a odjíždím v 10:15 (odpracované 3 hodiny) – chybí mi 3 hodiny. Takto se to střídá. Na dobu, kdy odjíždím si beru dovolenou. Myslela jsem, že 1 dovolenkový den má 8 hodin , ale byla jsem vyvedena z omylu, prý jen 6 hodiny. Prosím Vás, je toto správně? příjde mi to nelogické, proti selskému rozumu. V předchozích pracech (nepedagogických) jsem vždy čerpala 1 den dovolené 8 hodin…takto mi mizí dovolená rychleji poradila byste, prosím? Moc děkuji Šárka Ježková
Dobrý den,
jaký je rozdíl v ohodnocení mezi přímou a nepřímou pedagogickou činností?
MŠ po nás požaduje, abychom si v přímé pedagogické činnosti zapsali nepřímou ( klidně i jen 15 minut), pokud všechny děti odejdou již například 15 minut před zavírací dobou MŠ. Děkuji.
Dobrý den, budu přecházet z asistenta pedagoga na pozici chůvy v téže MŠ. Jaký pracovní rozsah hodin je určený pro chůvu? A zda peníze do MŠ k platu chůvy budou přicházet v balíčku po zapsání reportu jako u AP na dítě?