fbpx

Snižování počtu dětí při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Vzdělávací pětiminutovka Snižování počtu dětí při vzdělávání dětí se SVP

Ve vzdělávacích pětiminutovkách zjistíte:

  • jaké jsou počty dětí ve třídách, pokud vzděláváte děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • jak je to s počty dětí při vycházkách. (Pozor! Tady se často chybuje!)
  • kdy se počty nesnižují.
  • zda snižovat musíte nebo je to pouze doporučené.
  • jak je to se snižováním počtu dětí, když máte výjimku na 28 dětí. 

TIP: Pod videi najdete jednoduché shrnutí. 

Nechte si vzdělávací pětiminutovky zdarma posílat na e-mail.


Pokud jsou ve třídě děti s podpůrnými opatřeními 3. až 5. stupně, snižuje se maximální počet dětí ve třídě MŠ.
Počet dětí na učitele při vycházkách se však snižuje i v případě dětí v 2. stupni podpůrných opatření. 

Třída MŠ se naplňuje do počtu 24 dětí. Toto je maximální počet dětí ve třídě MŠ, není-li uplatněna tzv. výjimka. 

Pokud je ve třídě zařazené dítě s přiznaným 4. nebo 5. stupněm podpůrných opatření nebo dítě s přiznaným 3. stupněm podpůrných opatření z důvodu mentálního postižení, snižuje se o 2 děti (na 22).

Pokud je ve třídě zařazené dítě s přiznaným 3. stupněm podpůrných opatření, které má z jiného důvodu než je mentální postižení, snižuje se počet dětí o 1. 

Maximální snížení v rámci třídy je o 5 dětí. 

Příklady: 

  • Ve třídě máme jedno dítě ve 4. stupni podpůrného opatření a jedno dítě ve 3. stupni podpůrného opatření z důvodu vývojové dysfázie. Za dítě ve 4. stupni snížíme o 2 děti, za dítě ve 3. stupni snížíme o 1 dítě. Celkem snížíme počet dětí ve třídě o 3 děti, tj. máme ve třídě maximálně 21 dětí.
  • Ve třídě máme tři děti ve 4. stupni podpůrných opatření. Víme, že za jedno dítě ve 4. stupni se snižuje o 2 děti. Mohlo by se zdát, že snížíme o 6 dětí. NENÍ TOMU TAK! Můžeme snížit maximálně o 5 dětí.

Toto snížení počtu dětí je povinné, nikoli doporučené. Snižuje se i v případě, že ve třídě pracuje asistent pedagoga.

Počet dětí se nesníží pouze v případě, kdy dojde ke změně stupně podpůrného opatření v průběhu roku (nemůžete jiné dítě z MŠ vyloučit, abyste snížili počet dětí) nebo pokud by snížení počtu dětí bránilo plnění povinného předškolního vzdělávání.

Pokud opustíte areál MŠ (typicky jdete na vycházku), pak na jednoho učitele připadá maximálně 20 dětí

Pokud jsou však ve třídě děti zařazené v 2. až 5. stupni podpůrných opatření, je na jednoho učitele max. 12 dětí. Pouze výjimečně může být na jednoho učitele až 23 dětí, ale musí být přítomen další  pracovník MŠ. 

Komplexní informace o vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami najdete v Klubu Předškolní poradny.

Pokud se potřebujete zorientovat v podpůrných opatřeních, vřele doporučuji záznam webináře Podpůrná opatření v MŠ

Marcela Zajícová

Jmenuji se Marcela Zajícová a jsem předškolní pedagog, lektorka a autorka Předškolní poradny. Vzdělávám předškolní pedagogy a pomáhám jim zvýšit profesní sebejistotu.

Mými kurzy a webináři prošly už tisíce spokojených předškolních pedagogů. Ráda budu oporou i vám. Přihlaste se k odběru novinek zdarma, aby vám nic neuniklo. 

Komentáře
  1. Irena Frnkova napsal:

    krásný den, prosím,pokud jsou ve třídě i dvouleté děti (4), a jedno dítě se čtvrtým stupnemPO, kolik celkem může být třída naplněna?
    děkuji

  2. Jana Hlaváčová napsal:

    Dobrý den, jak je to prosím se snižováním počtu dětí ve speciální třídě logopedické. Kde jsou tři děti s 4. st. PO (dvě LMR + další diagnózy) a devět děti se 3. st. PO

  3. Dobrý den, máme-li ve třídě „na výjimku“ zapsaných 25 dětí a přijmeme dítě se 4.st. PO, snižuje počet dětí ve třídě o 2 z povolené výjimky (tedy na 23) nebo z max. počtu 24 dětí dle zákona (tedy na 22)? Děkuji za odpověď. M. Pavlíková

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů