Česká školní inspekce zveřejňuje, na co se bude v daném školním roce při svých kontrolách zaměřovat a jak bude jednotlivé body hodnotit. Hodnocení je prováděno na čtyřstupňové hodnoticí škále – úroveň výborná, očekávaná, vyžadující zlepšení a nevyhovující. V dokumentu jsou samozřejmě popsány situace označující úroveň výbornou.
Pro školní rok 2021/2022 jsou Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání zde.
V rámci předškolního vzdělávání jsou v „Kritériích“ stanoveny tyto oblasti:
8 stran textu se vám pokusím přiblížit z jiného pohledu tak, aby vás vedlo k zamyšlení. 🤔
❓Co si vůbec pod pojmem “koncepce a rámec školy” představit? Jednoduše – to, jaká škola je a kam směřuje, jakou má vizi, jak se bude dále rozvíjet.
Kvalitní škola ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem.
Zamysleme se nad prví částí úvodní věty – „kvalitní škola ví, kam chce směřovat“.
❓Víte, kam vaše MŠ směřuje, jakou má vizi?
❓Ví to nejen vedení školy, ale taky pedagogové? A co víc – seznámili jste s cíli a vizí MŠ i rodiče?
❓Nebo je to jen napsáno v ŠVP a uloženo na dně šuplíku? (Pokud je uložena na dně šuplíku, najděte ji a mrkněte, zda není potřeba ji aktualizovat.)
Otázky k zamyšlení pro vedoucí pracovníky:
❓Chápe zřizovatel vizi a cíle MŠ a má pro ně porozumění?
❓Vedete se zřizovatelem o tomto diskuzi?
❓Je vize MŠ v souladu s rozvojovými dokumenty zřizovatele?
Nyní se zamyslíme nad druhou částí úvodní věty – „kvalitní škola jde úspěšně za svým cílem„.
Jak už asi tušíte, mít vizi a stanovené cíle, nestačí. K dosažení cílů vede více či méně trnitá cesta a je potřeba po ní postupně kráčet. Ideálně podle “mapy” – je potřeba mít plán = strategii.
Příklad: Cílem běžné MŠ v Hornídolní je stát se “pololesní” MŠ a aktivity přesouvat co nejvíce ven. To je sice pěkné, ale aby toho dosáhli, je potřeba učinit nějaké kroky.
❓Má MŠ zmapované podmínky?
(Chce trávit denně 3 hodiny ideálně v lese, ale je sídlištní MŠ bez zahrady a nejbližší park je vzdálený 3 km?)
❓Má MŠ stanovené kroky jak cíle dosáhne?
(Např. vzdělávání pedagogů v lesní pedagogice, seznámení s vizí rodiče, zřizovatele, nákup metodických materiálů, pomůcek, vhodného vybavení…)
❓Máte stanovené priority? Co udělat nejdříve, co “hoří”, co “počká”.
(Nejdřív nakoupím hromady drahých pomůcek a vybavení a pak až s vizí seznámím pedagogy, rodiče, zřizovatele. Je to OK nebo by to mělo být jinak?)
Mateřská škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školy.
Jak víte, děti od nás toho hodně odkoukají, učí se nápodobou.
❓Mohou děti “odkoukat” ve vaší MŠ “správný” způsob komunikace? Nemyslím jen to, jak komunikujete s dětmi, ale i způsob komunikace s kolegy, rodiči…
(Nemáte se s kolegyní příliš v lásce a hádáte se před dětmi? Odsekáváte si? Pomlouváte kolegyni za jejími zády a děti to slyší?)
❓Jakým způsobem máte nastavený systém komunikace mezi MŠ a rodiči (používáte nástěnky, e-maily, Messenger…)? Co vám (ne)vyhovuje?
(Není čas upustit od nástěnek a posílat informace rodičům elektronicky?)
❓Jak projednáváte podněty, které k vám chodí zvenčí (od rodičů, ostatních partnerů)? Máte na toto stanovený nějaký systém?
❓Jste spokojeni s pravidly interní komunikace ve vaší MŠ? Co se vám (ne)osvědčilo?
(Např. informační nástěnky ve sborovně pro pedagogy, virtuální komunikace – informace vám pípají v Messengeru)?
Spolupráce se zřizovatelem, rodiči a dalšími důležitými partnery (ZŠ, významné organizace v obci, další školy v ČR nebo v zahraničí).
❓Využíváte spolupráci s partnery ke zkvalitňování činnosti školy?
Co jste naposledy odkoukali jinde a zavedli ve vaší MŠ?
❓Zapojujete se do národních i mezinárodních projektů? Byli jste na stáži v zahraničí?
Aplikovali jste pak získané zkušenosti ve vaší MŠ?
MŠ je vstřícné a bezpečné místo pro děti, jejich rodiče i pedagogy.
Napadá vás? Jasně, že je u nás v MŠ bezpečno. Přece musíme dodržovat všechna BOZP. Vše je přizpůsobeno dětem atp.
✅Já však nemám na mysli jen pocit fyzického bezpečí (i když ten je bezesporu také důležitý)…
❓Máte zpracován systém úrazové prevence?
❓Seznamujete děti s nebezpečnými situacemi (tzv. poučování)? (A řádně to zapisujete do třídnice?)
✅…nezapomínejme i na pocit psychického bezpečí. Pravda, ten se hůře definuje.
❓Cítí se v MŠ VŠICHNI bezpečně i psychicky?
❓Máte vytvořené podmínky pro psychohygienu dětí i pedagogů, zdravý životní styl atp.?
❓Je MŠ místem pro konstruktivní komunikaci? (A jsme zase u té komunikace…)
VSUVKA K DUŠEVNÍMU ZDRAVÍ
Aneb co mi přišlo pod ruku (nejen) pro pedagogy:
💥RVP PV v kapitole Podmínky předškolního vzdělávání zmiňuje i psychohygienické a psychosociální podmínky vzdělávání.
💥Pro mateřinky jako stvořená skupinka Motivace mateřinkám
💥Weby:
👉Nevypusť duši
👉Duševní zdraví (pro pedagogy)
👉Dětské duševní zdraví💥Články:
👉Špatné vztahy jsou dle MŠMT jedním z největších problémů ve školách
👉Jak pomoci dítěti, které prožívá akutní trauma/prošlo traumatem
👉Jak mluvit s dítětem o smrti blízké osoby jako učitelé
👉Inspirace na diskuzní karty
👉Šikana na pracovišti
Ředitel kvalitní školy je vůdčí osobností pedagogického procesu.
Tato oblast klade důraz na aktivitu vedení školy, které (mj.):
Jinými slovy (a velice jednoduše řečeno) ředitel něco naplánuje, řídí jednotlivé kroky, monitoruje a vyhodnocuje a na základě výsledků hodnocení přijímá další opatření – a jsme zase u první oblasti – cíle, vize a u evaluace…
❓Podněcujete pedagogický rozvoj školy?
(Má ředitel vizi, za kterou „jde“?)
❓Systematicky a efektivně vyhodnocujete stav vzdělávání i řízení MŠ?
(Jinými slovy – autoevaluujete?)
❓Máte promyšlený systém autoevaluace?
(Nebo je to jen papír pro papír?)
Pozitivnímu klimatu MŠ napomáhá estetické prostředí.
❓Líbí se vám ve vaší MŠ?
❓Nejste vy (nebo děti) přehlceni barvami, obrázky, nástěnkami?
❓Cítíte se v prostorách MŠ příjemně?
❓Pečujete ÚMYSLNĚ o vztahy mezi pedagogy, mezi dětmi, mezi pedagogy a dětmi a jejich rodiči?
❓Projevuje se pozitivní klima MŠ v dobrých prosociálních vztazích mezi všemi aktéry?
❓Máte stanoveny nástroje ke sledování a vyhodnocování školního klimatu a využíváte je tak, aby napomáhaly jeho zlepšování?
❓Pečujete o potřeby pedagogů?
(Co si pod tímto představit? Jak myslíte, že by mělo vedení pečovat o potřeby pedagogů?)
❓Pečujete o profesní rozvoj pedagogů?
(Plánujete spolu s pedagogy jejich další profesní rozvoj? Nebo jim vzdělávání nařídíte bez ohledu na jejich preference? Dovedete se na dalším vzdělávání s pedagogy/vedením domluvit? Využívají pedagogové hodnocení jako východisko pro další práci? Účastní se jak kurzů a seminářů, tak se věnují samostudiu a sdílí své zkušenosti?)
❓Vyměňujete si pedagogické zkušenosti s dalšími školami?
(A jsme opět u spolupráce, o které jsem už psala. Odkoukáváte v ostatních MŠ tipy a aplikujete je ve vaší MŠ?)
❓Podporujete začínající pedagogy? Máte pro něj stanovený adaptační program?
(A ohodnocujete pedagogy, kteří se začínajícímu pedagogovi „věnují“?)
❓Poskytujete pedagogům účinnou zpětnou vazbu? Motivujete pedagogy k sebehodnocení a ke vzájemnému poskytování užitečné zpětné vazby?
(Jsou ve vaší MŠ běžné hospitace mezi pedagogy? Nejen mezi učitelkami, které jsou spolu na třídě, ale chodí pedagogové “na náslech” do ostatních tříd v MŠ? Prý toto nemá pozitivní dopad na vztahy v MŠ. Co si o tom myslíte?)
Otázky pro vedoucí pedagogické pracovníky:
❓Klade důraz na vlastní profesní rozvoj? Máte plán vlastního manažerského a pedagogického rozvoje?
❓Vyměňujete si zkušenosti s vedením školy podobného typu?
❓Vyhodnocujete stav materiálních podmínek pro vzdělávání?
❓Usilujete o udržení dobrého technického stavu školy, materiálních podmínek vzdělávání a jejich průběžné zkvalitňování?
Ač se to nezdá, tato oblast velice úzce souvisí se spolupráci se zřizovatelem. Resp. s prioritami zřizovatele. 😊
❓Využívají pedagogové svoji odbornost pro vykonávání kvalitní práce s dětmi?
(Ono nejde jen o to mít titul a desítky školení na kontě, ale také získané vědomosti uplatňovat v praxi.)
❓Přistupují pedagogové ke své práci profesionálně? Dokáží vést konstruktivní dialog? (Opět jsme u komunikace. 🤔)
❓Zapojují pedagogové děti do rozhodování o věcech, které se jich týkají? Mají děti příležitost vyjádřit vlastní názor?
❓Vedou děti k odpovědnosti, samostatnosti a sebekontrole?
Kvalitní vzdělávání směřující k dobrým vzdělávacím výsledkům všech dětí je základem kvalitní školy.
Kvalitní škola umožňuje každému dítěti maximální rozvoj odpovídající jeho možnostem.
Sleduje MŠ vzdělávací pokroky všech dětí a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči?