fbpx

Hypersenzitivní děti v MŠ: Projevy a praktické tipy pro učitelky MŠ

Jak poznáte hypersenzitivní dítě ve své třídě?

  • Možná to znáte. Ve třídě máte dítě, které nesnese ani mírně špinavé ruce a výtvarnou činnost neustále přerušuje kvůli potřebě je umýt.
  • Stěžuje si, že ho „škrtí“ ponožky nebo že mu tričko „plandá“. Neustále si upravuje oblečení, rukavice ho rozčilují natolik, že raději venku mrzne.
  • Při hlučných činnostech si zacpává uši. Zatímco ostatní děti řádí”, běhají, ono sedí stranou a pozoruje. Vadí mu třeba i hluk při zpívání, klavír nebo rytmické nástroje. Stejně náročný je pro něj mumraj v šatně během převlékání.
  • Kritiku nebo neúspěch prožívá velice hluboce – začne plakat, když se mu něco nepodaří – například přesně vystřihnout kolečko nebo mu spadne stavba z kostek. Slova jako „zkusíš to ještě jednou?“ si může vyložit jako výtku. Je velmi citlivé i na tón hlasu – i mírné napomenutí ho zaskočí.
  • Potřebuje neustále ujišťovat, že to” dělá správně. Pokukuje po učitelce a ptá se: „Dělám to dobře?“, „Můžu to takhle?“ Bojí se udělat chybu a má sklon k perfekcionismu. Často si nevěří, i když pracuje hezky.
Někdy si říkáte, jestli není až příliš přecitlivělé a máte obavy, jak si jednou poradí „ve velkém světě“. A v hlavě vám víří podezření, zda se nejedná o dítě s autismem.
  • Často vás překvapí svou bohatou představivostí a kreativitou, dokáže ocenit drobnosti, kterých si ostatní ani nevšimnou – krásný slunečný den je pro něj důvod k radosti.
  • Je všímavé, empatické a vnímavé k emocím druhých – někdy až tak, že máte pocit, že vám čte myšlenky. Pokud někdo ve třídě pláče, hypersenzitivní dítě je první, kdo přiběhne s pomocí – je velice soucitné.
  • Takové dítě bývá svědomité, ohleduplné, má silný smysl pro spravedlnost a velmi těžce snáší hádky, násilí nebo křivdy.

Co je to hypersenzitivita neboli vysoká citlivost?

Hypersenzitivita není porucha ani diagnóza – je to vrozený rys osobnosti. Vysoce citlivé dítě vnímá svět intenzivněji než jeho vrstevníci – jednoduše řečeno víc a silněji prožívá podněty zvenčí (více slyší, vidí, cítí). Tato intenzita může snadno přetížit jeho nervovou soustavu. „Neustále zapnutý“ nervový systém zpracovává velké množství vjemů, což bývá pro dítě vyčerpávající, ale zároveň mu umožňuje všimnout sijemných detailů, reagovat s hlubokým citem a silně prožívat radost, zvědavost nebo krásu okamžiku.

Jak hypersenzitivním dětem v MŠ ulevit?

“Většina dětí jsou jako pampelišky. Daří se jim víceméně v každém prostředí a jsou velmi odolné. Oproti tomu citlivé děti jsou jako orchideje. V nepřátelském prostředí chřadnou, ale v podpůrném se jim naopak nadprůměrně daří.” Lenka Blažejová

Hypersenzitivita není něco, co je třeba „léčit“. Je to jiný způsob vnímání světa – hlubší, citlivější a komplexnější. A právě učitelka v MŠ může pomocí jednoduchých kroků dítěti výrazně ulevit – například úpravou prostředí třídy, citlivým vedením nebo zavedením pravidelných rituálů. Díky tomu se hypersenzitivní dítě bude v MŠ cítit bezpečněji a jistěji a začne doslova zářit – klidem a schopností být oporou druhým.

Pomoci může třeba klidový koutek – bezpečné místo, kam se dítě může uchýlit, když toho na něj začne být moc.

Proti nadměrnému hluku, který je v MŠ běžný, se osvědčují protihluková sluchátka. Některé děti si často instinktivně natahují kapuci, aby se „odpojily“ od okolí.

Velkou úlevu přináší jasný denní rytmus, předvídatelnost a pravidelná struktura. Hypersenzitivní děti se v chaotickém prostředí ztrácejí – ale když ví, co je čeká, uklidní je to a pomáhá jim to zvládat běžné situace s větším klidem.

Potřebují také častější ujištění, že jsou v pořádku, že to zvládnou. Pochvala, pozitivní zpětná vazba a podpora sebevědomí hrají u těchto dětí klíčovou roli.

Komentáře
  1. Blanka Zemanová napsal:

    Dobrý den, vážení! Moc Vám fandím a jsem moc ráda za spojení s Vámi. Patřím do kategorie SENIORŮ; v XII. 2024 mně bylo 70 let. Ráda si ledacos přečtu z oboru. Celý svůj profesní život jsem pracovala ve školství. (V letech 1979 až 1995 PSYCHOLOG v PPP. V letech 1996 až VI. 2012 jsem působila jako ředitelka. Od VII. 2012 do VIII. 2014 jsem byla na pozici řadového pracovníka. Náš kraj byl, myslím, poslední, kde se sloučily okresní poradny.) K „MATEŘINKÁM“ mám vřelý vztah proto, že jsem absolventka Střední pedagogické školy v Karlových Varech. Moc ráda na studia vzpomínám! V kontaktu jsem s mnoha spolužačkami a také s třídní paní profesorkou. DĚKUJI VÁM, ŽE DĚLÁTE TUHLE PRÁCI A SNAŽÍTE SE POMÁHAT UČITELKÁM V MŠ. (-: <3

  2. Blanka Zemanová napsal:

    Děkuji, že jsem měla možnost se vyjádřit.
    B.Z. (-8

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *