Hypersenzitivita není porucha ani diagnóza – je to vrozený rys osobnosti. Vysoce citlivé dítě vnímá svět intenzivněji než jeho vrstevníci – jednoduše řečeno víc a silněji prožívá podněty zvenčí (více slyší, vidí, cítí). Tato intenzita může snadno přetížit jeho nervovou soustavu. „Neustále zapnutý“ nervový systém zpracovává velké množství vjemů, což bývá pro dítě vyčerpávající, ale zároveň mu umožňuje všimnout si i jemných detailů, reagovat s hlubokým citem a silně prožívat radost, zvědavost nebo krásu okamžiku.
Hypersenzitivita není něco, co je třeba „léčit“. Je to jiný způsob vnímání světa – hlubší, citlivější a komplexnější. A právě učitelka v MŠ může pomocí jednoduchých kroků dítěti výrazně ulevit – například úpravou prostředí třídy, citlivým vedením nebo zavedením pravidelných rituálů. Díky tomu se hypersenzitivní dítě bude v MŠ cítit bezpečněji a jistěji a začne doslova zářit – klidem a schopností být oporou druhým.
Pomoci může třeba klidový koutek – bezpečné místo, kam se dítě může uchýlit, když toho na něj začne být moc.
Proti nadměrnému hluku, který je v MŠ běžný, se osvědčují protihluková sluchátka. Některé děti si často instinktivně natahují kapuci, aby se „odpojily“ od okolí.
Velkou úlevu přináší jasný denní rytmus, předvídatelnost a pravidelná struktura. Hypersenzitivní děti se v chaotickém prostředí ztrácejí – ale když ví, co je čeká, uklidní je to a pomáhá jim to zvládat běžné situace s větším klidem.
Potřebují také častější ujištění, že jsou v pořádku, že to zvládnou. Pochvala, pozitivní zpětná vazba a podpora sebevědomí hrají u těchto dětí klíčovou roli.
Chcete se tématu citlivých dětí věnovat více do hloubky? V Klubu Předškolní poradny na vás čeká celý webinář o dětech, které všechno “moc prožívají”. Zjistíte, jak je ve třídě poznat, jak s nimi pracovat i jak využít jejich silné stránky. Webinář vede psycholožka Lucie Svobodová a je dostupný pro všechny členky Klubu.
📌 Přidejte se do Klubu a získejte přístup nejen k tomuto webináři, ale i k desítkám dalších podkladů, které vám usnadní každodenní práci v MŠ.
Dobrý den, vážení! Moc Vám fandím a jsem moc ráda za spojení s Vámi. Patřím do kategorie SENIORŮ; v XII. 2024 mně bylo 70 let. Ráda si ledacos přečtu z oboru. Celý svůj profesní život jsem pracovala ve školství. (V letech 1979 až 1995 PSYCHOLOG v PPP. V letech 1996 až VI. 2012 jsem působila jako ředitelka. Od VII. 2012 do VIII. 2014 jsem byla na pozici řadového pracovníka. Náš kraj byl, myslím, poslední, kde se sloučily okresní poradny.) K „MATEŘINKÁM“ mám vřelý vztah proto, že jsem absolventka Střední pedagogické školy v Karlových Varech. Moc ráda na studia vzpomínám! V kontaktu jsem s mnoha spolužačkami a také s třídní paní profesorkou. DĚKUJI VÁM, ŽE DĚLÁTE TUHLE PRÁCI A SNAŽÍTE SE POMÁHAT UČITELKÁM V MŠ. (-: <3
Děkuji, že jsem měla možnost se vyjádřit.
B.Z. (-8