Stále si lámete hlavu, zda pro dítě v MŠ vypracovat IVP (individuální vzdělávací plán) nebo PLPP (plán pedagogické podpory)? Nevíte, kdy ano a kdy ne? Přečtěte si tento článek a budete mít jasno.
Individuální vzdělávací plán se vypracovává pro dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, pokud to doporučí školské poradenské zařízení (ŠPZ) (pedagogicko-psychologická poradna nebo speciálně pedagogické centrum).
To znamená, že ne vždy se musí vypracovat! Pokud ŠPZ uzná, že všechny důležité informace o dítěti jsou uvedeny v „Doporučení“, škola zpracovávat IVP nemusí.
Doporučení vydá ŠPZ na základě vyšetření dítěte. Obsahuje závěry vyšetření, doporučená podpůrná opatření pro vzdělávání dítěte atd. Je v něm (mimo jiné) uvedeno, zda škola musí vypracovat IVP či nikoli.
Plán pedagogické podpory se může, ale nemusí vypracovat v písemné formě, pokud MŠ dítěti poskytuje podpůrná opatření 1. stupně.
Pokud obtíže dítěte vyžadují součinnost více pedagogických pracovníků, je PLPP vytvářen.
Forma PLPP není stanovena. Může to být pár řádků v bodech či souvislý text.
MŠ sice nemusí PLPP zpracovávat, ale musí školskému poradenskému zařízení (a České školní inspekci) doložit, jak poskytovala a vyhodnotila podpůrné opatření 1. stupně. A to se s „papírem v ruce“ dělá líp.
IVP se vypracovává pouze, pokud to doporučí školské poradenské zařízení. Dítě s odkladem absolvovalo vyšetření v ŠPZ. Pokud ŠPZ vypracovat IVP doporučilo, musí ho MŠ do 1 měsíce vypracovat. Pokud ŠPZ nedoporučilo vypracovat IVP, MŠ ho nemusí vypracovat.
PLPP se může, ale nemusí, vypracovat v písemné formě pro dítě, kterému jsou poskytována podpůrná opatření 1. stupně. Je-li dítě s odkladem školní docházky dítě, kterému jsou poskytována podpůrná opatření 1. stupně, MŠ může, ale nemusí PLPP vypracovat.
Samozřejmě si může paní učitelka napsat, co chce u dítěte s odkladem rozvíjet, na co se chce zaměřit. Je čistě na její fantazii, jak si tento dokument nazve. Může to být „plán rozvoje dítěte“, „výchovně vzdělávací plán“ atp.
Zorientujte se v podpůrných opatřeních a napište si smysluplný PLPP s pomocí dvou webinářů.
https://www.msmt.cz/vzdelavani/individualni-vzdelavaci-plan-1#otazka4
Dobrý den, toto je „problém“, o kterém bychom mohli diskutovat dlouze… Stejně tak jako o „starém“ pojetí IVP podle §18 a „novém“ pojetí IVP jako podpůrného opatření podle §16. Obdobně jako o „povolování“ vzdělávání dle IVP ředitelem. Ale děkuji za připomenutí této problematiky a další nejasnosti v legislativě.