fbpx

„Mami, tati, pojďte ven a připravte mě do školy.“ (3. díl)

Článek pro pedagogy

„Mami, tati, pojďte ven a připravte mě do školy.“

Říkáte si: „Cože? To mám jít ven, abych Pepíka připravila do školy? Vždyť to raději udělám v klidu domova a nemusím s sebou tahat pracovní listy (a já nevím co ještě).“

Jasně, doma to zvládnete taky. Ale co když vyplňovat pracovní listy Pepíka moc nebaví a vy víte, že byste měli potrénovat … (dosaďte si sami)?

Co takhle spojit příjemné s užitečným?

Ukážu Vám, co vše můžete na procházce procvičit a ani si nevšimnete, že se „učíte“.

Článek patří do série článků „Mami, tati, pojďte ven.“.

Než půjdeme ven

Už samotná příprava na procházku – sbalení batůžku a obléknutí – je zároveň přípravou na školu.

Do batůžku si Pepík sbalí to, co uzná(te) za vhodné – kapesníčky, pití, svačinu. Může mu pomoci třeba obrázkový seznam. Příprava aktovky pak bude pro Pepíka hračka.

O oblékání jsem psala několikrát. Dítku v první třídě opravdu nikdo nebude pomáhat s obléknutím bundy, nasazením aktovky či zavazováním bot (to raději kupte boty na suchý zip).

Venku…

Samotná procházka rozvíjí nejen Pepíkovy pohybové schopnosti, ale také výdrž. A nejen tu fyzickou.

Už nemůžu, ale musím dojít do cíle. (Neb mi nic jiného nezbývá.)

To je výzva! Možná, když Pepík (s vaším povzbuzením) dokončí túru, bude pro něj snazší dokončit jakýkoli jiný úkol.

Cestou přeskočí pár kaluží (obrubníků, spadlých stromů), vyleze na strom, po kamenech přeskočí potok, z kopce bude válet sudy.

A vy víte, jak moc to znamená pro rozvoj jeho hrubé motoriky (hybnosti celého těla). A jak důležité je, že cestou nasbírá borůvky (hned jsme u rozvoje trpělivosti, soustředění, jemné motoriky – hybnosti prstů, zrakového rozlišování) a vyčistí studánku (neboli rozvíjí koordinaci pohybů).

Kukni na Unuo.

Klackem můžete do hlíny nakreslit pár obrazců (třeba symbolů pro mimozemšťany) a zopakovat si všechny geometrické tvary. Nezapomeňte svůj výtvor podepsat (je fajn, když to dítko před nástupem do školy zvládne).

Máte hlad? Pepík si určitě umí sám z batůžku vytáhnout svačinu a pití, které si celou cestu sám nese. Zamazal se? Určitě ví, jak si to má vyřešit a proč si sbalil kapesníčky. (A jsme u rozvoje samostatnosti, sebeobsluhy, schopnosti vyřešit si problém.)

Chtělo by to šlofíka, nemyslíte? Zavřete oči a zaposlouchejte se do zvuků přírody. Co slyšíte? (Hle – a je tu trénování sluchového vnímání).

Neletěl tam kos? Na jakou hlásku začíná slovo „kos“? A na jakou hlásku končí? (Ano – tušíte správně, právě rozvíjíme sluchovou analýzu a syntézu, tak důležitou pro budoucí čtení a psaní).

Znáš nějaké další ptáčky? (A jsme u rozumových schopností.) Pepík si vzpomene na čápa a vrabčáka. A co vaše děťátko? Má raději datla? Zahrajte si na něj. Vyklepejte do stromu krátký rytmus, který vaše dítko zopakuje. (Procvičujeme vnímání rytmu a délky. Jak se vám to bude hodit, když budete přemýšlet, zda je ve slově „máma“ krátké nebo dlouhé „a“.)

Kukni na Unuo.

Pepík dokonce umí jedním slovem říct, co je to srna, liška, pták, jezevec. Ví, že to jsou zvířata. (A my si můžeme odškrtnout, že jsme potrénovali nadřazené pojmy.)

Les nabízí nekonečné množství vzdělávacích pomůcek. Jen takové šišky. Pepík jich dokáže nasbírat šest. Sám je i spočítá. Klacíků však najde mnohem více. Zato houby našel jen dvě. Čeho je více? Čeho je méně? (Ano. Přematematické představy. To se vám to bude v 1. třídě počítat.)

Maminka Pepíkovi nachystá řadu, ve které se střídají listy, šišky a klacíky. Pepík má v řadě pokračovat. Ví, že přírodniny musí střídat podle daného postupu. (A maminka ví, že rozvíjí logické uvažování.)

Už by to však chtělo zase trochu pohybu, nemyslíte? Tatínek zavelí: „Dvakrát oběhni strom, vylez na pařez a dřepni si.“ (A trénujeme schopnost porozumět instrukcím, orientaci v prostoru a sluchovou paměť.)

Kukni na Unuo.

Nežije v lese náhodou nějaké lesní strašidlo? Jak bychom to mohli říct jinak? Bubák? Příšera? Skřítek? (Chápete správně – rozvíjíme slovní zásobu.)

Cestou naštěstí žádnou příšeru nepotkáme, zato pana houbaře ano. Dokonce jde s paní … (Pepík doplní „houbařkou“ a my víme, že umí slova přechylovat.) Dáme se s nimi do řeči. Pepík pozdraví (ano, základní společenské návyky má zmáknuté) a dokonce odpoví na otázku – našel velký hřib a malý hříbek (vy víte, že umí tvořit zdrobněliny a své komunikační schopnosti využije v praxi).

Pepík ví, že jdete po červené turistické značce. Dokonce pozná, zda šipka ukazuje doleva či doprava. (Barvy i prostorové pojmy mu nedělají problém.)

Kukni na Unuo.

A jsme doma

Líbila se vám procházka? Pepíkovi ano. Byla zábavná, zábavnější nebo nejzábavnější? (Pepík umí slova stupňovat.) Pepík dokonce povypráví kudy šli, co se mu nejvíce líbilo, co dělali nejdříve a co až potom. (Vy už víte, že rozvíjí paměť, slovní zásobu, orientaci v prostoru a čase.)

Závěrem

PS: A samozřejmě, pokud kliknete na fotky, dostanete se na web Unuo, na kterém si můžete vybrat skvělé oblečení (nejen) na vaše výpravy do přírody.

Marcela Zajícová

Jmenuji se Marcela Zajícová a jsem předškolní pedagog, lektorka a autorka Předškolní poradny. Vzdělávám předškolní pedagogy a pomáhám jim zvýšit profesní sebejistotu.

Mými kurzy a webináři prošly už tisíce spokojených předškolních pedagogů. Ráda budu oporou i vám. Přihlaste se k odběru novinek zdarma, aby vám nic neuniklo. 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů