Bohužel trpím jednou profesionální deformací (vlastně dvěma, ale o tom později). Pokud někdo drží tužku jiným, než obvyklým způsobem, okamžitě mě to praští do očí.
Zatím se držím, a na rozdíl od některých svých kolegyň, se neděsím nahlas. Rozuměj, v restauraci neopravuji úchop číšníkovi, úchop tužky úřednice také přecházím pouhým pohledem.
O tom, co je správný úchop a zda-li a proč je důležitý, jsem psala v článku Je opravdu nutné správně držet tužku?
V České republice se považuje za správný úchop pouze úchop špetkový, kdy palec tužku drží, prostředníček podpírá a ukazováček je položen lehce shora. Důležité je, že celá ruka, paže i zápěstí je uvolněná. Ideální je správný úchop natrénovat dřív, než dítě půjde do školy.
Některé děti onen správný úchop odkoukají ve školce, od starších sourozenců, rodičů. Jiným dětem musíme s nácvikem správného úchopu pomoci.
Jak to ale udělat, aby nácvik nebyla pruda a otravná povinnost?
Notoricky známou pomůckou pro nácvik správného špetkového úchopu je povídačka o tužce, která se ukládá k spánku do postýlky.
Zda-li je efektivní, je otázkou. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že povídačka děti moc nezaujme. Pokud mám štěstí a dítě chce spolupracovat, snaží se a soustředí tak moc, až má ručičku v křeči.
Prostředníček supluje postýlku, do které uložíme tužku (místo tužky si dosaďte dle preferencí dítěte princeznu, požárníka Sama nebo prasátko Pepu). Ukazováček je polštářkem a palec peřinkou, který tužku přikryje.
Vnímavé děti se ptají, proč je polštářek na hlavě a ne pod hlavou.
Tužku položíme na stůl před dítě. Tužku uchopíme dvěma prsty (palcem a ukazováčkem) cca tři cm od hrotu. Druhou rukou tužku uchopíme za druhý konec a otočíme ji. Správný úchop je na světě.
Chytni tužku za hlavou
a udělej houpy hou.
Tužku jednoduše vsuneme do špetky.
Byl jeden had,
do díry spad.
Vylezl z ní lehce ven,
díval se na krásný den.
Tužka leží na stole, chytíme ji dvěma prsty (ukazovákem a palcem) a prostředníkem ji podepřeme.
Palec a ukazovák tužku svírá,
prostředník ji podpírá.
Malíček s prsteníčkem zlobí a utíkají, kam nemají? Schováme je do ponožky nebo je zaměstnáme.
Použijeme v případě, kdy dítě zvládá špetku, ale správný úchop ještě není dokonalý. Jedná se o nácvik, určitě s ponožkou na ruce dítko nebude psát rok 🙂
Malíček a prsteníček schováme do ponožky.
Malík a prsteníček zaměstnáme.
Aby tužka směřovala tam, kam má, použijeme gumičku.
Mnohdy opomíjená, ale velmi důležitá věc, nejen při nácviku správného úchopu, je správný posed. Než začneme psát, podívejme se, jestli se nehrbíme.
V úvodu jsem zmínila, že trpím dvěma profesionálními deformacemi. Jedna je Vám už jasná.
A ta druhá? Při odcházení z restaurace přepočítávám své přátele, abych se ujistila, jestli jsme všichni 🙂
Další články zabývající se grafomotorikou si můžete přečíst zde:
Nevidím videa- je chyba u mně nebo u vás 🙂
Alena
už je to vyřešeno :-). dělá to mobil. na počitači je vidím