Jmenuji se Marcela Zajícová
a jsem předškolní pedagog.
Srozumitelnou formou dávám rodičům a pedagogům odpovědi na otázky “co, kdy, kde a jak” při výchově a vzdělávání předškolních dětí.
Diagnoza - "učitelka"
Předškolní výchově a vzdělávání se věnuji prakticky od svých patnácti let, kdy jsem nastoupila na “pajdák” (a získala tak svou diagnozu – “učitelka”).
Popravdě, už si ani nepamatuji, jaké bylo nevědět o předškolní pedagogice prakticky vůbec nic.
Za těch téměř dvacet let jsem ušla kus cesty.
Rukama mi prošly stovky dětí, ať už úplně “zdravých”, tzv. bezproblémových, až po děti s těžkostmi různého druhu. Od dětí “pouze” s odkladem školní docházky, dětí s logopedickými vadami, se zrakovým, sluchovým či mentálním postižením, dětí, pro které není čeština mateřským jazykem nebo dětí s autismem či ADHD.
Cestou necestou...
Nebudu lhát, že jsem za tu dobu spoustu názorů nezměnila a na mé cestě mě neovlivnily i mé vlastní děti (ano, vlastní zkušenost je nedocenitelná).
Jsem příznivcem různých vzdělávacích forem a respektuji, že každému vyhovuje něco jiného a zároveň jsem přesvědčena, že žádná metoda není univerzálně vhodná pro všechny.
Dnes vím, že své znalosti a zkušenosti můžu s klidným svědomím předávat srozumitelnou formou dál a pomoci tak rodičům a pedagogům.
Mimo jiné pomáhám rodičům, kteří:
- chtějí své dítě rozvíjet, vychovávat a vzdělávat, jak nejlépe dovedou,
- nerozumí odborným pojmům a informacím, které jim poskytne poradenské pracoviště,
- hledají pomoc a neví, na koho se obrátit, kde jít na vyšetření a co vzít s sebou,
- jsou bezradní v otázkách výchovy a vzdělávání svých dětí
a nemůžou se zorientovat ve změti informací, které se na ně valí ze všech stran, - hledají informace o výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (dětí s handicapem),
- přemýšlejí, jaké předškolní zařízení bude pro ně a jejich dítě to nejlepší a jaké jsou další možnosti vzdělávání jejich dítěte,
- vybírají vhodnou mateřskou školu, ve které inkluze není strašák,
- se chtějí zorientovat v legislativní změti.
Mimo jiné pomáhám pedagogům, kteří:
- chtějí být v obraze,
- chtějí sledovat, co se v předškolním vzdělávání děje,
- se chtějí zorientovat v legislativní změti.
Moje kvalifikace:
- Předškolní pedagogika (Univerzita Palackého)
- Speciální pedagogika předškolního věku (univerzita Palackého)
Kurzy:
- Jak připravit předškoláka na vstup do školy?
- Jak efektivně připravit předškoláka (pravence VPU)
- logopedická prevence pro pedagogy mš, elementaristy a speciální pedagogy
- grafomotorika a vše, co k ní patří
- Komplexní a systematická environmentální výchova v MŠ
- Aplikace etické výchovy v pedagogické praxi
-
Praktické využití prvků polytechnické výchovy v předškolním vzdělávání
- Motivace žáků
- Bezpodmínečné přijetí žáka a vyjadřování pozitivních očekávání
- Rizika internetu
Stáže:
- Odborná týdenní stáž v Montessori mateřské škole Opera Nazionale Montessori v Římě
PRAXE:
- Od roku 2008 v mateřských školách na pozici učitelka a speciální pedagog
Co dělám ráda a co umím...
Baví mě hledat cesty, které dětem a jejich rodičům (pedagogům) pomůžou.
Ráda hledám řešení i v situacích, kdy klasické postupy nefungují tak, jak radí příručky.
Poskytuji praktické rady a postupy.
Umím analyzovat problém a rozfázovat proces učení do malých kroků tak, abychom s úsměvem na tváři dosáhli vysněného cíle.
Dnes vím:
- jak dítě připravovat (ne připravit) na vstup do základní školy,
- jak připravit nevidomé předškolní dítě na budoucí čtení a psaní Braillova písma,
- jak rozvíjet jazykový cit u dětí s vývojovou dysfázií (a že to není mnohdy jednoduché),
- jak zábavnou formou rozvíjet grafomotoriku,
- jak dítěti s autismem usnadnit komunikaci, …
A hlavně vím, jak tyto odborné informace předat srozumitelnou formou.
Nechci se omezovat jen na pár rodičů či pedagogů, kteří jsou v mé bezprostřední blízkosti.
Velice ráda bych, kdyby se informace šířily dál a byly dostupné všem, kteří se chtějí aktivně zapojit do výchovy a vzdělávání malých předškoláků.