Jedna pomůcka pro děti od jednoho roku do šesti let? Je to vůbec možné? Jak pomocí jednoduché pomůcky můžete u svých předškoláčků (od jednoho roku do nástupu do školy) rozvíjet soustředění, pozornost, schopnost dokončit úkol, ale zejména zrakové vnímání? Odpovědi naleznete v tomto článku.
Navíc si můžete hotovou pomůcku (Jarní stínové hry) stáhnout zdarma. Stačí ji jen vytisknout, nastříhat a pokud máte možnost, tak i zalaminovat.
Přiřazování stínů k obrázkům, skládání puzzle a podobné aktivity jsou u většiny dětí oblíbenou hrou. Existují různé verze – dřevěné, plastové, papírové. V dnešní době je seženeme v každém hračkářství, ale můžeme si je i jednoduše vyrobit. | ![]() |
|
![]() |
Připravila jsem pro Vás stínové obrázky s možnosti skládat jako puzzle zdarma zde. V odkazu najdete celkem dvanáct hospodářských zvířat a jejich stínů (a další jarní stínové aktivity navíc). |
Níže Vám ukážu, jak obrázky se zvířaty můžete využít u dětí
od jednoho roku do šesti let.
Pro mrňousky vytiskneme dvakrát obrázky hospodářských zvířátek (bez stínů). Ideálně je vytiskneme tak, jak jsou. To znamená na velikost A4. Činnost můžete rozprostřít do prostoru místnosti, aby roční děťátko bylo co nejvíce v pohybu.
Na jedné straně místnosti vyrovnáme obrázky do řady a dítěti budeme postupně do rukou dávat vždy jen jeden obrázek, který má najít. Můžeme vybrat jen ty obrázky, které se výrazně liší. Nepoužijeme například slepici, kohouta a husu, ale jen slepici, krávu, prase a králíka. Jak nám děťátko poroste, budeme samozřejmě podobné obrázky přidávat.
Dvouleťáčci určitě zvládnou přiřadit stín ke správnému zvířátku. Opět zpočátku vybereme jen zvířátka, která se výrazně liší a postupně budeme přidávat i podobná zvířátka.
Co takhle zkusit obrázek rozstřihnout na polovinu? Nejen rovně, ale i zešikma, vlnkovitě, nastříhat zuby atd.
Čím více budeme obrázky zmenšovat a zároveň je více a více rozstříhávat, tím bude úkol náročnější.
Můžeme vytisknout dvě stránky na jeden list, tím pádem budou obrázky menší a pro děti složitější.
Nejdřív můžeme obrázky rozstřihnout jen na polovinu, poté na čtyři díly a tak dále a tak dále.
Dítě, které se už chystá do školy, by mělo zvládnout složit obrázek přibližně z devíti dílů. Obrázek koně s naznačenými čárami pro rozstříhání, najdete přichystaný v souboru „Hospodářská zvířata a jejich stíny“, který si zdarma můžete stáhnout zde. Vytiskněte si jej (klasicky na velikost A4), rozstřihněte podle naznačených čar a můžete vyzkoušet, zda ho Váš předškoláček zvládne složit.
Pokud by měl předškolák se složením obrázku problém, můžete mu dát předlohu.
Nejdříve může vyskladávat přímo na předlohu… |
![]() |
|
![]() |
…poté vedle předlohy… | |
…a nakonec zkusí obrázek složit úplně sám bez předlohy. |
![]() |
Má-li šestileté dítě problém se složením obrázků, skládáním puzzle a jiných stavebnic, podobné činnosti vůbec nevyhledává, měli bychom zbystřit. Může se jednat o nedostatečně vyzrálé zrakové vnímání, zejména schopnost zrakové analýzy a syntézy, to je schopnost zrakem rozložit a složit objekt (obrázek) na jednotlivé části.
Děti, které nemají dostatečně rozvinutou zrakovou analýzu a syntézu, můžou mít ve školním prostředí problém:
Těmto problémům můžeme předejít a zábavnou formou schopnost zrakové analýzy a syntézy procvičovat už v předškolním věku. Pomůžou nám k tomu právě výše zmíněné puzzle, rozstříhané obrázky atp.
Vždy je důležité najít přiměřenou úroveň, kterou dítě zvládne a postupně, pomalu nabízet úkoly složitější. Pokud dítěti předložíme příliš těžký úkol (například obrázek rozstříhaný na dvanáct dílů), pravděpodobně o činnost ztratí zájem.
Podrobně o tom, co vše by měl (nejen v oblasti zrakového vnímání) zvládat Váš předškoláček, než nastoupí do školy, se dozvíte v eBooku Z předškoláka školákem v pohodě a s úsměvem. Teoretické informace jsou doplněny praktickými ukázkami, které si můžete ihned se svým předškoláčekm vyzkoušet.
Proč skládat rozstříhané obrázky a né puzzle?
Většina puzzlí má pro děti jednu velkou výhodu. Když dílky do sebe lehce zapadají, kraje přiléhají, jsou správně složené. Dítě má okamžitou kontrolu a mnohdy ani neví, co na obrázku vůbec je. Pokud je dítě do sebe ne a ne dostat, tak je jasné, že k sobě nepatří. Mnoho dětí umí perfektně skládat puzzle, jelikož hned využijí tuto jeho výhodu.
Předložíte-li dětem rozstříhaný obrázek, kde kontrola není okamžitá, jsou mnohdy ztracené.
Proto mám (nejen) pro diagnostické účely ráda rozstříhané obrázky a obyčejné pohlednice.